پیوند صنعت با فرهنگ؛ مسئولیت اجتماعی گروه کارخانجات سیرنگ

پیوند صنعت با فرهنگ؛ مسئولیت اجتماعی گروه کارخانجات سیرنگ

دیر زمانی‌ست که پرداختن به رسالت‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی در دستور کار اکثر برندها و نام‌های تجاری معتبر در سراسر دنیا قرار گرفته است. از سال‌های دور، ایجاد درمانگاه، تامین هزینه‌های موسسات خیریه، کمک به مناطق کم برخوردار و در حال حاضر دغدغه‌مندی در حوزه محیط زیست، گرمایش زمین، استفاده از منابع انرژی پایدار، راه‌اندازی واحدهای آموزشی و … در میان برخی برندها حائز اهمیت شده و تلاش‌هایی در جهت پرداختن به این جنس از رسالت‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی در دستور کار قرار گرفته است.

اما در این میان، کمتر شاهد دغدغه‌مندی برندها در حوزه مباحث فرهنگی، ملی و ادبی بوده‌ایم. تغییر عادات رسانه‌ای مردم، کاهش سرانه مطالعات، نامانوس شدن قشر جوان با ادبیات کهن و پربار فرهنگ فارسی از یک‌سو و از سوی دیگر حضور همه‌گیر و پررنگ تلفن‌های همراه و به تبع آن شبکه‌های اجتماعی، باعث شده تا نسل امروز از فرهنگ غنی و ادبیات شیرین پارسی بی‌بهره مانده و متاسفانه به‌جای آن، واژگان سخیف و بی‌مغز در شعر و ترانه و موسیقی ریشه دوانده و در گفت‌وگوی روزمره و ادبیات نوشتاری فضای مجازی رایج شده است.

لذا گروه کارخانجات سیرنگ در راستای نقش‌آفرینی در این رسالت و این بُعد از مسئولیت اجتماعی (پیوند فرهنگ و هنر با صنعت) وارد مقوله جدیدی شده و برنامه نوینی را در حال رقم‌ زدن است.

انتخاب نام سیرنگ (برگرفته از داستان‌ها و روایت‌های اساطیری در باورهای عام) گواه این موضوع است. سیرنگ در حقیقت نام دیگر سیمرغ افسانه‌ای است که شاعران و بزرگان بی‌بدیل ادبیات ایران زمین در آثار شگفت‌انگیز خود از جمله شاهنامه فردوسی و منطق‌الطیر عطار در قالب داستان‌ها و روایت‌های اساطیری بارها از آن نام برده‌اند.

گروه کارخانجات سیرنگ با تلاش خانم مونا همایی، عضو هیات مدیره گروه کارخانجات سیرنگ که دستی در هنر نقاشی داشته و دغدغه‌مند پویایی و زنده نگه‌داشتن فرهنگ این مرز وبوم است، آغازگر معرفی سیرنگ از منظر باورهای اساطیری و اسطوره‌ای و در قالب تغییر نظام نشانه‌ها از متن، کلام و روایت به تصویرگری، داستان‌سرایی و …. شده است.

گروه کارخانجات سیرنگ در همین راستا و به‌منظور پرهیز از هرگونه خطا و اشتباه در شناخت و نقل روایات باستانی در قالب تصویرگری و نقاشی، اقدام به فراخوان اساتید و پژوهشگران کرده است. خانم دکتر المیرا حسن‌زاده (پژوهشگر ادبیات حماسی و شاهنامه) اولین مهمان منتخب سیرنگ بود که به نشستی صمیمی و دوستانه دعوت شد و بحث و بررسی پیرامون نام سیرنگ انجام شد و از منظرهای گوناگون، چگونگی پیوند صنعت با فرهنگ و ادبیات پارسی مورد ارزیابی قرار گرفت.

امیدواریم در آینده‌ای نزدیک، شاهد حضور گسترده برندهای تجاری در این زمینه باشیم، تا هم نقشی در حفظ این گنجینه و میراث ارزشمند ایران عزیزمان داشته و هم میراث‌دار و امانت‌داری لایق برای آیندگان باشیم.